Класний керівник у
школі
У своїй діяльності класний керівник тісно пов'язаний з
іншими шкільними працівниками. Із заступником директора школи з виховної роботи
він планує свою діяльність, бере участь у підготовці й проведенні шкільних
свят, урочистих подій, інших заходів. З учителем праці, викладачем організації
виробництва з'ясовує питання профорієнтаційної виховної роботи; з бібліотекарем
— проблеми забезпечення класу підручниками, стан читання учнями художньої
літератури; з учителем фізичного виховання — участь у підготовці і проведенні
спартакіад та ін. Тому класними керівниками призначають найдосвідченіших
учителів-вихователів. Діяльність класного керівника урізноманітнює, пожвавлює
виховну роботу в класі, особливо в колективі старшокласників, спрямовує її на
диференціацію та індивідуалізацію виховання, на ширший і глибший вияв
здібностей та уподобань школярів.
Функції класного
керівника
Завдання і зміст
виховання всебічно розвиненої особистості визначають функції класного
керівника:
— забезпечувати оптимальні умови для всебічного гармонійного
розвитку вихованців, їх самореалізації;
— у співдружності з батьками, вчителями, дитячими
громадськими організаціями здійснювати всебічне виховання школярів у процесі
навчально-виховної роботи в школі та за її межами;
— систематично аналізувати індивідуальні анатомофізіологічні
і соціально-психологічні особливості розвитку учнів класу; давати рекомендації
іншим учителям, батькам щодо необхідності враховувати індивідуальні та вікові
особливості розвитку кожного вихованця;
— здійснювати організацію і виховання первинного учнівського
колективу, всебічно вивчати динаміку його розвитку, координувати діяльність
учителів, які працюють у класі;
— організовувати виховні та організаційні заходи для
створення оптимальних умов, які сприяли б зміцненню та збереженню здоров'я
учнів;
— здійснювати організаційно-виховну роботу з учнями,
батьками та учителями для формування в школярів старанності, дисциплінованості
у процесі навчальної діяльності з урахуванням їх індивідуальних можливостей;
— організовувати позакласну виховну роботу з учнями, сприяти
залученню їх до роботи позашкільних дитячих виховних закладів, дитячих
громадських організацій;
— здійснювати цілеспрямовану організаційно-педагогічну
роботу з батьками, забезпечувати системність у формуванні їх
психолого-педагогічної культури;
— домагатись єдності вимог до вихованців з боку школи й
сім'ї, підтримувати зв'язок з вихователями груп подовженого дня, керівниками
гуртків, студій, спортивних секцій, дитячими громадськими організаціями;
— вести відповідну документацію, подавати керівництву школи
відомості про успішність, розвиток і вихованість учнів; стежити за веденням
учнями щоденників.
Конкретні обов'язки
класного керівника зазначені у Статуті середньої загальноосвітньої школи.
Класний керівник має право відвідувати уроки всіх учителів у своєму класі,
запрошувати до школи батьків або опікунів учнів класу, подавати клопотання до
дирекції про заохочення або застосування стягнення до учнів.
Напрями і форми
роботи класного керівника
Діяльність справжнього класного керівника сповнена
педагогічною творчістю і не обмежується певними рамками. Форми роботи можуть
бути різними — індивідуальною, груповою і фронтальною. Вибір конкретної форми
зумовлюється різними чинниками: завданням виховання, рівнем розвитку первинного
колективу, індивідуальними особливостями школярів, об'єктивними обставинами,
конкретними педагогічними ситуаціями та ін.
За критерієм
використання джерел і засобів виховного впливу на особистість школярів форми роботи
поділяють на: словесні (збори, доповіді, бесіди, диспути, конференції, зустрічі
та ін.); практичні (походи, екскурсії, спартакіади, олімпіади, конкурси тощо);
наочні (діяльність шкільних музеїв, виставок, тематичні стенди та ін.). Усі
вони взаємопов'язані, доповнюють і збагачують одна одну. Є види роботи, в яких
одночасно використовують словесні, практичні, наочні форми. Наприклад,
колективні творчі справи (КТС).
Робота класного
керівника з вивчення учнів
Основним обов'язком
класного керівника є вивчення учнів і координація на цій основі роботи
вчителів, які працюють з ними. Процес вивчення учнів має відбуватися з
дотриманням певних правил:
— вивчення потрібно спрямовувати на виявлення особливостей
фізичного, психічного і соціального розвитку конкретного вихованця;
— дослідження процесів розвитку школярів має тривати
впродовж усіх років навчання;
— виявляти потрібно не лише наявний рівень розвитку
конкретної особистості, але й прогнозувати його з урахуванням "зони найближчого
розвитку”;
— вивчення особистості школярів та їх колективів потрібно
спрямовувати на вирішення конкретних педагогічних завдань;
— вихователь у процесі вивчення учнів має бути сповнений
педагогічного оптимізму щодо їх розвитку і соціально-психологічного зростання;
— вивчення учнів має охоплювати всі аспекти їх фізичного,
психічного і соціального розвитку;
— застосування методів і методик вивчення учнів і шкільних
колективів має відповідати віковим можливостям дітей;
— дослідження соціально-психічного розвитку слід здійснювати
в природних умовах навчально-виховного процесу;
— дослідженням повинні бути охоплені усі учні, таке вивчення
має стати систематичним;
— вивчення учнів поєднують з виховним впливом на них;
— вивчаючи учнів, слід акцентувати увагу на позитивних, а не
негативних рисах характеру та поведінки.
Методи вивчення учнів та учнівських колективів поділяють
залежно від:
а) характеру участі
школярів у них: пасивні (спостереження, кількісний і якісний аналіз результатів
діяльності) та активні (анкетування, тестування, соціометричні вимірювання,
проективні);
б) часу проведення:
одномоментні (анкетування, тестування та ін.) та тривалі ( цілеспрямоване
спостереження, біографічний метод тощо);
в) місця
проведення: шкільні (класні та позакласні) й лабораторні;
г) їх сутності:
неекспериментальні (спостереження, анкетування, бесіди, аналіз продуктів
діяльності), діагностичні (тести, ранжування), експериментальні (природні
експерименти, лабораторні експерименти) та формуючі методи.
У практичній
діяльності вивчення учнів здійснюють за орієнтовними програмами.
Класний керівник у
школі
У своїй діяльності класний керівник тісно пов'язаний з
іншими шкільними працівниками. Із заступником директора школи з виховної роботи
він планує свою діяльність, бере участь у підготовці й проведенні шкільних
свят, урочистих подій, інших заходів. З учителем праці, викладачем організації
виробництва з'ясовує питання профорієнтаційної виховної роботи; з бібліотекарем
— проблеми забезпечення класу підручниками, стан читання учнями художньої
літератури; з учителем фізичного виховання — участь у підготовці і проведенні
спартакіад та ін. Тому класними керівниками призначають найдосвідченіших
учителів-вихователів. Діяльність класного керівника урізноманітнює, пожвавлює
виховну роботу в класі, особливо в колективі старшокласників, спрямовує її на
диференціацію та індивідуалізацію виховання, на ширший і глибший вияв
здібностей та уподобань школярів.
Функції класного
керівника
Завдання і зміст
виховання всебічно розвиненої особистості визначають функції класного
керівника:
— забезпечувати оптимальні умови для всебічного гармонійного
розвитку вихованців, їх самореалізації;
— у співдружності з батьками, вчителями, дитячими
громадськими організаціями здійснювати всебічне виховання школярів у процесі
навчально-виховної роботи в школі та за її межами;
— систематично аналізувати індивідуальні анатомофізіологічні
і соціально-психологічні особливості розвитку учнів класу; давати рекомендації
іншим учителям, батькам щодо необхідності враховувати індивідуальні та вікові
особливості розвитку кожного вихованця;
— здійснювати організацію і виховання первинного учнівського
колективу, всебічно вивчати динаміку його розвитку, координувати діяльність
учителів, які працюють у класі;
— організовувати виховні та організаційні заходи для
створення оптимальних умов, які сприяли б зміцненню та збереженню здоров'я
учнів;
— здійснювати організаційно-виховну роботу з учнями,
батьками та учителями для формування в школярів старанності, дисциплінованості
у процесі навчальної діяльності з урахуванням їх індивідуальних можливостей;
— організовувати позакласну виховну роботу з учнями, сприяти
залученню їх до роботи позашкільних дитячих виховних закладів, дитячих
громадських організацій;
— здійснювати цілеспрямовану організаційно-педагогічну
роботу з батьками, забезпечувати системність у формуванні їх
психолого-педагогічної культури;
— домагатись єдності вимог до вихованців з боку школи й
сім'ї, підтримувати зв'язок з вихователями груп подовженого дня, керівниками
гуртків, студій, спортивних секцій, дитячими громадськими організаціями;
— вести відповідну документацію, подавати керівництву школи
відомості про успішність, розвиток і вихованість учнів; стежити за веденням
учнями щоденників.
Конкретні обов'язки
класного керівника зазначені у Статуті середньої загальноосвітньої школи.
Класний керівник має право відвідувати уроки всіх учителів у своєму класі,
запрошувати до школи батьків або опікунів учнів класу, подавати клопотання до
дирекції про заохочення або застосування стягнення до учнів.
Напрями і форми
роботи класного керівника
Діяльність справжнього класного керівника сповнена
педагогічною творчістю і не обмежується певними рамками. Форми роботи можуть
бути різними — індивідуальною, груповою і фронтальною. Вибір конкретної форми
зумовлюється різними чинниками: завданням виховання, рівнем розвитку первинного
колективу, індивідуальними особливостями школярів, об'єктивними обставинами,
конкретними педагогічними ситуаціями та ін.
За критерієм
використання джерел і засобів виховного впливу на особистість школярів форми роботи
поділяють на: словесні (збори, доповіді, бесіди, диспути, конференції, зустрічі
та ін.); практичні (походи, екскурсії, спартакіади, олімпіади, конкурси тощо);
наочні (діяльність шкільних музеїв, виставок, тематичні стенди та ін.). Усі
вони взаємопов'язані, доповнюють і збагачують одна одну. Є види роботи, в яких
одночасно використовують словесні, практичні, наочні форми. Наприклад,
колективні творчі справи (КТС).
Робота класного
керівника з вивчення учнів
Основним обов'язком
класного керівника є вивчення учнів і координація на цій основі роботи
вчителів, які працюють з ними. Процес вивчення учнів має відбуватися з
дотриманням певних правил:
— вивчення потрібно спрямовувати на виявлення особливостей
фізичного, психічного і соціального розвитку конкретного вихованця;
— дослідження процесів розвитку школярів має тривати
впродовж усіх років навчання;
— виявляти потрібно не лише наявний рівень розвитку
конкретної особистості, але й прогнозувати його з урахуванням "зони найближчого
розвитку”;
— вивчення особистості школярів та їх колективів потрібно
спрямовувати на вирішення конкретних педагогічних завдань;
— вихователь у процесі вивчення учнів має бути сповнений
педагогічного оптимізму щодо їх розвитку і соціально-психологічного зростання;
— вивчення учнів має охоплювати всі аспекти їх фізичного,
психічного і соціального розвитку;
— застосування методів і методик вивчення учнів і шкільних
колективів має відповідати віковим можливостям дітей;
— дослідження соціально-психічного розвитку слід здійснювати
в природних умовах навчально-виховного процесу;
— дослідженням повинні бути охоплені усі учні, таке вивчення
має стати систематичним;
— вивчення учнів поєднують з виховним впливом на них;
— вивчаючи учнів, слід акцентувати увагу на позитивних, а не
негативних рисах характеру та поведінки.
Методи вивчення учнів та учнівських колективів поділяють
залежно від:
а) характеру участі
школярів у них: пасивні (спостереження, кількісний і якісний аналіз результатів
діяльності) та активні (анкетування, тестування, соціометричні вимірювання,
проективні);
б) часу проведення:
одномоментні (анкетування, тестування та ін.) та тривалі ( цілеспрямоване
спостереження, біографічний метод тощо);
в) місця
проведення: шкільні (класні та позакласні) й лабораторні;
г) їх сутності:
неекспериментальні (спостереження, анкетування, бесіди, аналіз продуктів
діяльності), діагностичні (тести, ранжування), експериментальні (природні
експерименти, лабораторні експерименти) та формуючі методи.
У практичній
діяльності вивчення учнів здійснюють за орієнтовними програмами.
|